Za dnešní bezpečí vděčí jezdci Sennovi

Daniel Šupa, 18. dubna 2004, 16:53 Google+

Jeho smrtelná havárie přinutila jednat ve věci bezpečnosti monopostů F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Již brzy si připomeneme 10. výročí tragické smrti trojnásobného mistra světa Ayrtona Senny. Ve 34. letech předčasně opustil nejen své blízké, ale i motoristický sport. Stalo se při GP San Marina 1994, když v 7. kole havaroval jeho Williams v zatáčce Tamburello okruhu v Imole.

Předmětný víkend byl opravdu černý, neboť 24 hodin předtím zahynul při kvalifikaci Roland Ratzenberger a těžce havaroval Rubens Barrichello. Poněkud nespravedlivě se tak víkend spojuje jen s Ayrtonem Sennou, ale Imola 94 znamenala dramatický obrat ve vývoji bezpečnostních opatření. Ta se týkala nejen vozů samotných, ale i okruhů a zabezpečení závodů.

„Senna byl symbolem Formule 1 a udělal toho pro F1 strašně moc. Myslím si, že Max Mosley řekl zcela oprávněně, že za bezpečnost F1 vděčíme jemu a Rolandovi. To je to jediné, co bylo na tehdejší tragédii alespoň trochu pozitivní,“ vzpomíná s odstupem času Sennův rival a dnešní král Formule 1 Michael Schumacher.

K tomu říká prezident Mezinárodní automobilové federace Max Mosley, že již od svého prvního setkání s automobilovými závody měl v plánu zvýšit bezpečnost jezdců. „Při prvním závodě, byla to v 70tých letech Formule 2, bylo v dubnu na startu 21 vozů a v červenci již byli tři piloti po smrti. Vypadalo to jako v první linii ve Vietnamu,“ řekl pro The Guardian Mosley. „Vzpomínám si na to, jak jsem si řekl, že pokud bych někdy měl postavení a možnost, něco bych s tím udělal.“

Po tragickém víkendu v Imole došlo ke ztužení kokpitu jezdce proti nárazu z jakékoliv strany. Zavedl se bezpečnostní systém HANS na ochranu hlavy a páteře, úpravy doznala horní část kokpitu, která nyní daleko více kryje hlavu a ramena jezdce. Na tratích byly realizovány diskutované šikany a maximálně redukována rizika. U vozů byl snížen objem motorů a slicky byly nahrazeny drážkovanými pneumatikami pro snížení gripu a rychlosti v zatáčkách.

„Můj obraz Senny si uchovávám již od roku 1980, kdy jsem ho viděl na motokáře. Fantastický zážitek vidět ho ve srovnání s ostatními, zvláštní a jedinečný okamžik,“ přiznal Michael Schumacher pro AFP.


Foto: Archiv, Honda

Vytisknout

Diskuze: Za dnešní bezpečí vděčí jezdci Sennovi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Monty doufá ve štěstí v Imole - anotační foto

Monty doufá ve štěstí v Imole

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

  6. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud