Škoda Superb dostala občanku. Je tady s námi již 15 let

Škoda Superb Combi 2.0 TSI (206 kW) L&K

Škoda Superb Combi 2.0 TSI (206 kW) L&K | foto: Roman Havlín

Vlajková loď české automobilky Škoda Auto s názvem Superb letos slaví jubileum. Od chvíle, kdy v roce 2001 sjel z linky první vůz této řady, už bylo vyrobeno zhruba 900 tisíc všech třech generací tohoto modelu.

Více než sto tisíc z nich představují vozy třetí generace, která se vyrábí od března 2015. A právě tato generace dostala mimo jiné cenu ,Red Dot Award‘ za vynikající produktový design a titul ,Auto roku‘ v řadě evropských zemí. Někteří ale doteď neví, že počátky prvních reprezentativních limuzín značky Škoda sahají až do pionýrských dob výroby automobilů.

img-responsive

Škoda Superb první generace | foto: Škoda Auto

Víte například, že model Laurin & Klement FF byl v roce 1907 vybaven prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě? Luxusní model Škoda Hispano-Suiza byl pro změnu vyráběný ve dvacátých letech minulého století a používal ho mimo jiné i první prezident Československé republiky Tomás Garrique Masaryk. Na počátku třicátých let pak přišel osmiválcový model 860. V roce 1934 pak vůbec poprvé sjel z linky první reprezentativní vůz značky Škoda, který nesl název 640 Superb. Ten však není první generací vozu, jak se mnozí domnívají.

img-responsive

Škoda 640 Superb | foto: Škoda Auto

Stejně jako aktuální tři generace, i její prapředek fascinoval řadou pokrokových technických řešení. Model 640 Superb například využíval technologickou platformu vozu Popular a jeho šestiválec o objemu 2,5 litru podával výkon 55 koňských sil. Kardanův hřídel procházel centrální rourou páteřového rámu, namísto tuhých náprav měl vůz také pokrokovější nezávislé zavěšení předních i zadních kol. Výhodou této konstrukce bylo například to, že podstatně vyšší torzní tuhost méně namáhala karoserii. Zajímavostí je to, že výrobní haly společnosti tehdy opustilo pouze 200 těchto vozů.

img-responsive

Škoda Superb druhé generace | foto: Škoda Auto

Druhá generace Superbu udělala díru do světa, když tehdy přišla s atmosféricky plněným motorem o objemu 3.6 V6 z koncernu VW, který mnozí fanoušci značky milují pro svůj charakter, dynamiku a hlavně zvuk. Superb s tímto motorem disponuje pohonem všech kol se spojkou Haldex 4. generace, automatem DSG a výkonem 191 kW. S příchodem třetí generace Superba však bylo vše pokořeno.

img-responsive

Škoda Superb třetí generace | foto: Škoda Auto

Ten totiž přišel s dvoulitrovým motorem TSI, díky čemuž autu ubyly dva válce. Naproti tomu narostl výkon na 206 kW, zůstal pohon všech kol se spojkou Haldex 5. generace a také jediná možná převodovka, a to automat DSG. Co na tom, že Superb s tímhle motorem nemá tak jadrný zvuk, oproti druhé generaci je ve všech technických disciplínách rychlejší a má lepší techniku.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu